Mekatronik Mühendisliği Anabilim Dalı, 08.08.2011 tarihinde, Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) onayıyla kurulmuştur.
Öğrenimlerini başarıyla tamamlayan öğrenciler, Mekatronik Mühendisliği alanında yüksek lisans derecesini alırlar.
2 Yıl , 4 Yarıyıl
120 AKTS
TYYÇ-7
Yüksek Lisans
1. ALES sonuçları sınav sonuçlarının açıklandığı tarihten itibaren beş yıl süreyle geçerlidir. 2. YDS, e-YDS, YÖKDİL sınav sonuçları yapıldığı tarihten itibaren beş yıl süreyle geçerlidir. 3. Ege Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Yüksek Lisans Yabancı Dil Muafiyet Sınavı sonuçları 3 yıl süreyle geçerlidir. 4. Adaylar aynı anda 1 tek disiplinli lisansüstü program, 1 çok disiplinli lisansüstü program ve bir de Tezsiz yüksek lisans programına başvuru yapabilir. 5. Lisansüstü programlara başvuru ve kayıt kabul işlemlerinde E.Ü. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği hükümleri uygulanır. Bu hükümlerde yer almayan durumlarda Yüksek Öğretim Kurulu Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ve kararları, E.Ü. Senatosu kararları ve Enstitümüz Yönetim Kurulu kararları uygulanır. 6. Başvuru yapan adaylar, yazılı ve/veya sözlü mülakat neticesinde programa kabul edilir. 7. Yazılı bilimsel değerlendirme ve/veya mülakata girmeyen veya yazılı bilimsel değerlendirme ve/veya mülakat puanı yüksek lisans programları için 50’nin altında, doktora programları için 60’ın altında olan adaylar için yerleştirme puanı hesaplanmaz ve adaylar başarısız sayılır. 8. Hem yazılı bilimsel değerlendirme hem de mülakat yapılması durumunda önce yazılı bilimsel değerlendirme sonra mülakat yapılacak olup, yazılı bilimsel değerlendirmeye katılmayan ve/veya başarısız olan aday mülakata alınmaz. 9. Mülakat notu 100 tam not üzerinden verilir. Bir adayın bilimsel başarı düzeyi notu; ALES puanının %50’si, lisans kademesi not ortalamasının %25’i ve mülakat notunun %25’inin toplamıdır. Adayların mülakat notunun en az 50, bilimsel başarı düzey notunun da en az 60 olması gerekir.
1. ALES sonuçları sınav sonuçlarının açıklandığı tarihten itibaren beş yıl süreyle geçerlidir. 2. YDS, e-YDS, YÖKDİL sınav sonuçları yapıldığı tarihten itibaren beş yıl süreyle geçerlidir. 3. Ege Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Yüksek Lisans Yabancı Dil Muafiyet Sınavı sonuçları 3 yıl süreyle geçerlidir. 4. Adaylar aynı anda 1 tek disiplinli lisansüstü program, 1 çok disiplinli lisansüstü program ve bir de Tezsiz yüksek lisans programına başvuru yapabilir. 5. Lisansüstü programlara başvuru ve kayıt kabul işlemlerinde E.Ü. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği hükümleri uygulanır. Bu hükümlerde yer almayan durumlarda Yüksek Öğretim Kurulu Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ve kararları, E.Ü. Senatosu kararları ve Enstitümüz Yönetim Kurulu kararları uygulanır. 6. Başvuru yapan adaylar, yazılı ve/veya sözlü mülakat neticesinde programa kabul edilir. 7. Yazılı bilimsel değerlendirme ve/veya mülakata girmeyen veya yazılı bilimsel değerlendirme ve/veya mülakat puanı yüksek lisans programları için 50’nin altında, doktora programları için 60’ın altında olan adaylar için yerleştirme puanı hesaplanmaz ve adaylar başarısız sayılır. 8. Hem yazılı bilimsel değerlendirme hem de mülakat yapılması durumunda önce yazılı bilimsel değerlendirme sonra mülakat yapılacak olup, yazılı bilimsel değerlendirmeye katılmayan ve/veya başarısız olan aday mülakata alınmaz. 9. Mülakat notu 100 tam not üzerinden verilir. Bir adayın bilimsel başarı düzeyi notu; ALES puanının %50’si, lisans kademesi not ortalamasının %25’i ve mülakat notunun %25’inin toplamıdır. Adayların mülakat notunun en az 50, bilimsel başarı düzey notunun da en az 60 olması gerekir.
Üniversitedeki aynı enstitünün bir başka anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun eşdeğer enstitüsüne bağlı lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, lisansüstü programlara yatay geçiş yoluyla kabul edilebilir. Bir öğrencinin yatay geçiş başvurusunun kabul edilebilmesi için, başvuru tarihine kadar kayıt yaptırmış bulunduğu derslerden ağırlıklı not ortalamasının en az 75 olması, halen devam etmekte olduğu lisansüstü öğretim programı ile geçmek istediği program arasında dersler ve giriş koşulları bakımından uyum olması, ilgili anabilim dalında tez danışmanlığını üstlenebilecek öğretim üyesi ve alt yapı imkanlarının bulunması gerekir. Üniversitenin bir lisansüstü programına yatay geçiş yapmak isteyen öğrenci; devam etmekte olduğu öğretim programını tanıtan ve kayıt olduğu derslerden başarı durumunu belirten belgeleri dilekçesine ekleyerek, izleyen yarıyıl öğretiminin başlama tarihinden en az üç hafta önce, ilgili enstitü müdürlüğüne başvurur. Enstitü müdürü; başvuru belgelerini ilgili anabilim dalı veya ana sanat dalı başkanlığına göndererek anabilim dalı görüşünü ve bu görüş olumlu ise öğrencinin programa uyumu için alması gerekli görülen derslerin adlarını ister. Anabilim dalı görüş ve önerileri Enstitü Yönetim Kurulunda incelenerek öğrencinin yatay geçiş isteminin uygun olup olmadığı öğretimin başlama tarihinden önce karara bağlanır. Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü programına kayıtlı iken aldığı derslerin, sonradan Üniversitede bir lisansüstü programa kayıt olması durumunda hangilerinin asgari ders yükünden sayılacağı, danışman ve ilgili Anabilim Dalı Kurulu önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile belirlenir. Türkiye'de örgün eğitim kurumları dışında formal olmayan sertifikaya dayalı veya tecrübeye dayalı (in-formal ve non-formal) öğrenmenin tanınma süreci henüz başlangıç aşamasındadır. Bu nedenle Ege Üniversitesi'nin tüm programlarında önceki öğrenmenin tanınması tam olarak başlatılmış değildir.
Üniversitedeki aynı enstitünün bir başka anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun eşdeğer enstitüsüne bağlı lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, lisansüstü programlara yatay geçiş yoluyla kabul edilebilir. Bir öğrencinin yatay geçiş başvurusunun kabul edilebilmesi için, başvuru tarihine kadar kayıt yaptırmış bulunduğu derslerden ağırlıklı not ortalamasının en az 75 olması, halen devam etmekte olduğu lisansüstü öğretim programı ile geçmek istediği program arasında dersler ve giriş koşulları bakımından uyum olması, ilgili anabilim dalında tez danışmanlığını üstlenebilecek öğretim üyesi ve alt yapı imkanlarının bulunması gerekir. Üniversitenin bir lisansüstü programına yatay geçiş yapmak isteyen öğrenci; devam etmekte olduğu öğretim programını tanıtan ve kayıt olduğu derslerden başarı durumunu belirten belgeleri dilekçesine ekleyerek, izleyen yarıyıl öğretiminin başlama tarihinden en az üç hafta önce, ilgili enstitü müdürlüğüne başvurur. Enstitü müdürü; başvuru belgelerini ilgili anabilim dalı veya ana sanat dalı başkanlığına göndererek anabilim dalı görüşünü ve bu görüş olumlu ise öğrencinin programa uyumu için alması gerekli görülen derslerin adlarını ister. Anabilim dalı görüş ve önerileri Enstitü Yönetim Kurulunda incelenerek öğrencinin yatay geçiş isteminin uygun olup olmadığı öğretimin başlama tarihinden önce karara bağlanır. Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü programına kayıtlı iken aldığı derslerin, sonradan Üniversitede bir lisansüstü programa kayıt olması durumunda hangilerinin asgari ders yükünden sayılacağı, danışman ve ilgili Anabilim Dalı Kurulu önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile belirlenir. Türkiye'de örgün eğitim kurumları dışında formal olmayan sertifikaya dayalı veya tecrübeye dayalı (in-formal ve non-formal) öğrenmenin tanınma süreci henüz başlangıç aşamasındadır. Bu nedenle Ege Üniversitesi'nin tüm programlarında önceki öğrenmenin tanınması tam olarak başlatılmış değildir.
Tezli yüksek lisans programının amacı; öğrencinin bilimsel araştırma yaparak bilgilere erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeterliği kazanmasını sağlamaktır. Bu program toplamda 21 krediden az olmamak koşuluyla en az 7 adet ders, seminer dersi, uzmanlık alan dersi ve tez çalışması olmak üzere toplam en az 120 AKTS kredisinden oluşur. Kredisi olmayan seminer dersi ve tez çalışması başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Öğrencinin alacağı derslerin en çok ikisi, lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla lisans derslerinden seçilebilir. Öğrenci danışmanının önerisi, anabilim/anasanat dalı kurulunun kararı ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslere de kayıtlanabilir. Öğrenci, enstitü yönetim kurulu kararı ile diğer yükseköğretim kurumlarından, asgari ders yükünden sayılmak üzere en fazla iki ders alabilir. Yükseköğretim Kurulu (YÖK) kararı üzerine Üniversitede öğretim elemanı ve öğrencilerin aynı mekanda bulunma zorunluluğu olmaksızın, bilgi ve iletişim teknolojilerine dayalı olarak öğretim faaliyetlerinin planlandığı ve yürütüldüğü lisansüstü uzaktan öğretim programları açılabilir. Uzaktan öğretim programlarının açılabileceği alanlar, uzaktan öğretim yoluyla verilecek dersler, kredi ile AKTS kredileri, ders materyallerinin hazırlanması, sınavlarının yapılma şekli, yükseköğretim kurumları arasında bu amaçla yapılacak protokoller ile uzaktan öğretime ilişkin diğer hususlar YÖK tarafından belirlenir. Tez sınavı, tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Tez sınavının süresi en az 45, en fazla 90 dakikadır. Tez sınavı, öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık ortamlarda gerçekleştirilir. Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir ve bu durumu tutanakla tespit eder. Jüri tutanağı ve jüri üyelerinin tezle ilgili kişisel raporları enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığınca tez sınavını izleyen iki iş günü içinde ilgili enstitüye bildirilir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç üç ay içinde düzeltmeleri yapılan tezi aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunma sonunda da başarısız bulunarak tezi kabul edilmeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Tezi reddedilen öğrencinin talepte bulunması halinde, tezsiz yüksek lisans programının ders kredi yükü, proje yazımı ve benzeri gereklerini yerine getirmiş olmak kaydıyla kendisine tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları bölümünde açıklandığı gibi programda zorunlu ve seçmeli dersler yer almaktadır. “Engineering Mathematics”, “Mechatronics Systems” ve “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği” dersleri zorunlu olarak müfredatta yer almaktadır. Öğrencinin gerçekleştireceği tez çalışması göz önünde bulundurularak Danışmanının önerisi ile öğrenci seçmeli derslerini alır. Tez çalışmaları endüstride karşılaşılan bir probleme dayalı olarak çözüm önerisi getirme amacıyla kurgulanabileceği gibi, teknolojik gelişmeler, eğilimler ve yenilikçi yaklaşımlara bağlı olarak da belirlenebilir.
Yüksek lisans derecesi alan mezunlarımız endüstride, kamu kurum ve kuruluşlarında ve üniversitelerde akademisyen olarak görev almaktadır.
Yüksek lisans programını başarı ile tamamlayan mezunlar, ALES sınavından geçerli notu almaları , İngilizce dil yetkinliğini sağlamaları koşuluyla gerek kendi alanlarında gerekse çok disiplinli alanlarında doktora programlarına başvurabilir ve mülakat sınavında başarılı olmaları halinde kabul edilirler.
Öğrencinin kayıtlandığı bir dersin sınavına girebilmesi için o derse en az %70 oranında, uygulamalara ise en az % 80 oranında devam etmesi gerekir. Yarıyıl içi notu (ham not) ara sınavın % 40’ı, final sınavının % 60’ı alınarak bulunur. Arasınav ve final sınavlarının yanı sıra derslerde raporlar, ödevler, quizler, seminer sunumları ve proje çalışmaları gibi öğrenme aktiviteleri öğrencinin yarıyıl içindeki performans değerlendirmesinde kullanılabilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için bu notun en az 4.00 üzerinden 2.00 (100 üzerinden en az 70) olması gerekir. Her ders için ölçme ve değerlendirmenin nasıl gerçekleştirileceği “ders öğretim planı”nda ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır.
Tam Zamanlı
Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Hasan YILDIZ, Tel: +90 232 311 2750, +90 232 388 0016, e-mail: hasan.yildiz@ege.edu.tr, Adres: Ege Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, 35100, Bornova – İZMİR; AKTS/DS Koordinatörü Doç. Dr. Arif Behiç TEKİN, e-posta: behic.tekin@ege.edu.tr, Fax Telefonu: +90 232 342 7642, İş Telefonu: +90 232 311 1502, Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi - Tarım Makinaları Ve Teknolojileri Mühendisliği Bölümü A Blok Zemin Kat Pk:35100 Bornova – İzmir.
Ege MYO Mekatronik Lab: Endüstriyel Robot Kolu, Mobil Robot Platformu, Humanoid Robot, PLC Kontrollü Proses Kontrol Eğitim Setleri, Sensör Eğitim Setleri, Elektro-pnömatik Setleri, Elektro-hidrolik Eğitim Setleri, AC Motor Kontrol Eğitim Setleri, 3 Eksen Step Ve Servo Motor Kontrol Eğitim Setleri, 10 İstasyonlu Mekatronik Eğitim Seti, 3D Printer (Uprint), Baskı Devre Çizici, Sıcaklık Kalibrasyon Cihazı (Fluke), Basınç Kalibrasyon Cihazı (Fluke), Akım Kalibrasyon Cihazı (Fluke), Schneider Electric Modicon Plc’ler Ve HMI Dokunmatik Kontrol Panelleri, Siemens S7 1200 Plc’ler Ve HMI Dokunmatik Kontrol Panelleri, Lisanslı PLC Ve SCADA Yazılımları; Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği Bölümü: Tarım Makinaları Test ve Araştırma Laboratuvarı, Mekanik Teknoloji Atölyesi, Süt Sağım Makinaları Test Laboratuvarı, Kurutma Laboratuvarı, Elektronik Ölçüm Sistemleri Laboratuvarı, Pompa Deneme Laboratuvarı, Malzeme Test Laboratuvarı, Traktör Laboratuvarı, Süt Soğutma Tankları Deneme Laboratuvarı, Mekatronik Laboratuvarı, Hidrolip Pnömatik Laboratuvarı; Makine Mühendisliği: Statik Test Cihazı, Mikrosertlik Ölçme Cihazı, Vakum İnfüzyon Düzeneği, Ansys, Solidworks, Elektronik Devre Tasarım ve Analiz Ekipmanları, Titreşim, Konum, Şekil Değiştirme Manyetik Alan Ölçüm Ekipmanları, İş İstasyonları.
1 | Seçtiği alanda araştırma yapabilme, deneme desenlerini oluşturabilme, tasarladıkları denemeleri gerçekleştirebilme, veri toplayabilme ve analiz edebilme, sonuçları yorumlayabilme ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
2 | En az 1 yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilme; yaptığı çalışmalar veya hazırladığı ödevlerde yabancı yayınları kullanabilme bilgi ve becerisi kazanabilme |
3 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana uyarlayabilme. |
4 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği ve bunu gerçekleştirebilme |
5 | Toplumsal duyarlılığa ve etik değerlere uyma bilincine sahip olabilme. |
6 | Matematik ve Fen Bilimleri alanlarındaki bilgi birikimini Mekatronik Mühendisliği alanında uygulayabilme, problem çözebilme yetkinliğinin kazanılması |
7 | Girişimcilik ve yenilikçi fikirler hakkında farkındalık sağlanarak, sürdürülebilir hedefli kalkınma planlarını takip bilincine sahip olması |
1. Dönem | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
9105095012012 | İngilizce | Engıneerıng Mathematıcs | Zorunlu | 3 | - | - | 7 | |
9105095032012 | İngilizce | Mechatronıcs Systems | Zorunlu | 4 | - | - | 9 | |
FENETKCOK2021 | Türkçe | Bılımsel Araştırma Teknıklerı ıle Araştırma ve Yayın Etığı | Zorunlu | 2 | - | - | 4 | |
FENORYT2023 | Türkçe | Lısansüstü Eğıtım Süreç Yönetımı | Zorunlu | - | - | - | 2 | |
MKT-SG-YL-G | Türkçe | Mekatronık Seçmelı Grubu YL Güz | Seçmeli | - | - | - | 8 | |
Toplam | 9 | 0 | 0 | 30 | ||||
2. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
FENYLSEM | Türkçe | Semıner | Zorunlu | - | - | - | 6 | |
MKT-SG-YL-B | Türkçe | Mekatronık Seçmelı Grubu YL Bahar | Seçmeli | - | - | - | 24 | |
Toplam | 0 | 0 | 0 | 30 | ||||
3. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
YLTEZ591 | Türkçe | Tez Çalışması | Zorunlu | - | - | - | 26 | |
YLUAD591 | Türkçe | Uzmanlık Alan Dersı | Zorunlu | - | - | - | 4 | |
Toplam | 0 | 0 | 0 | 30 | ||||
4. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
YLTEZ592 | Türkçe | Tez Çalışması | Zorunlu | - | - | - | 26 | |
YLUAD591 | Türkçe | Uzmanlık Alan Dersı | Zorunlu | - | - | - | 4 | |
Toplam | 0 | 0 | 0 | 30 | ||||
MKT-SG-YL-G - Mekatronik Seçmeli Grubu YL Güz | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
9105095052011 | Türkçe | Bılgısayar Desteklı Geometrık Tasarım I | Seçmeli | 3 | - | - | 7 | |
9105095072012 | İngilizce | Algorıthm Desıgn and Programmıng | Seçmeli | 3 | - | - | 7 | |
9105095092012 | Türkçe | Tarımsal Sıstemlerde Mekatronık Uygulamalar | Seçmeli | 3 | - | - | 7 | |
9105095112012 | Türkçe | Ölçme Sıstemlerı ve Uygulamaları | Seçmeli | 3 | - | - | 7 | |
9105095172019 | Türkçe | Mekatronık Mühendıslığı ve Uzay Uygulamaları | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9105095192019 | İngilizce | Precısıon Mechatronıc System Desıgn | Seçmeli | 3 | - | - | 7 | |
MKT-SG-YL-B - Mekatronik Seçmeli Grubu YL Bahar | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
9105095022012 | Türkçe | Mıkroışlemcıler ve Mıkrodenetleyıcıler | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9105095042012 | Türkçe | Bıyosensörler ve Bıyoalgılama | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9105095062011 | Türkçe | Bılgısayar Desteklı Geometrık Tasarım II | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9105095082014 | Türkçe | Gözetımlı Kontrol ve Verı Toplama Sıstemlerı | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9105095102012 | İngilizce | Agrıcultural Robots | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9105095142014 | Türkçe | Sıstem Analızı ve Tasarımı | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9105095162019 | İngilizce | Mıcrorobotıcs | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9105095262021 | Türkçe | Tekstılde Mekatronık Uygulamaları | Seçmeli | 3 | - | - | 8 |