Ege Üniversitesinde Sağlık Bilimlerine dayalı Yüksek Lisans öğretimini, 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanununun amaç ve ilkeleri doğrultusunda 20 Temmuz 1982 tarihinde yürürlüğe giren Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı hakkındaki 41 Kanun Hükmünde Kararname ile kurulmuştur. Tezsiz yüksek lisans programı 2013-2014 eğitim ve öğretim yılında açılmıştır. Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği ana bilim dalında tezsiz yüksek lisans tamamlama süresi üç yarı yıldır. 2015 yılı itibariyle Anabilim Dalında 1 tam zamanlı profesör, 3 doçent, 4 yardımcı doçent ve 7 araştırma görevlisi ile eğitim ve öğretim yürütülmektedir.
Eğitim planında yer alan bütün dersleri ve uygulamaları tamamlayan ve araştırmaya dayalı tezsiz yüksek lisansını tamamlayan öğrenciler "Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Uzman Hemşire" ünvanı ile Yüksek lisans derecesini alırlar.
1 Yıl , 2 Yarıyıl
60 AKTS
TYYÇ-7
Yüksek lisans programına, mülakat yapılarak öğrenci alınır. Yüksek lisans programlarına alınacak öğrenci sayıları ve aday öğrencilerde aranacak nitelikler, her yarıyıl başından önce ilan edilir. Bu ilanda başvuru koşulları ve son başvuru tarihi, adayların mülakata alınacakları yer ve tarih belirtilir. Adayların lisans diplomasına sahip olması ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından merkezi olarak yapılan ALES’den ilgili puan türünde en az 55 standart puan veya Graduate Record Examination (GRE) veya Graduate Management Admission Test (GMAT) sınavından 55 ALES puanına eşdeğer bir puana sahip olmaları gerekir. Yurtdışından alınmış lisans diplomalarının denkliğinin Yükseköğretim Kurulunca (YÖK) onaylanması gerekir. Adaylar; ilanda belirtilen son başvuru tarihine kadar ALES belgelerini, lisans diplomalarını, lisans kademesinde okudukları derslerden aldıkları başarı notlarını, mezuniyet not ortalamalarını belirten onaylı belgeleri, diğer kayıt ile ilgili bilgileri doldururlar ve internet kayıt ortamında sağladıkları aday numarası ile birlikte enstitü müdürlüğüne başvuruda bulunurlar. Adayların kayıt işlemleri ilgili enstitü müdürlüğünce düzenlenir ve yürütülür. Gerekli başvuru şartlarını tamamlamış Türk ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetindeki adaylar Üniversitenin Yabancı Diller bölümünde yabancı dil sınavına alınırlar. Üniversitelerarası Kurulca geçerli sayılan İngilizce dilinde yapılan bu sınavda bir adayın başarılı olabilmesi için 100 üzerinden en az 70 puan alması gerekir. Ancak, ÜDS sınavından en az 50 puan veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan bu puana eşdeğer bir puan almış olan adaylar ile lisans öğrenimlerini bu yabancı dillerin birinde yapılan bir öğrenim programında tamamladıklarını belgeleyenler, yabancı dil sınavından muaf tutulurlar. Yabancı dil sınavını başarı ile geçen adaylar aday değerlendirme jürisi tarafından mülakat sınavına alınır. Mülakat notu 100 tam not üzerinden verilir. Bir adayın bilimsel başarı düzeyi notu; ALES puanının %50’si, lisans kademesi not ortalamasının %25’i ve mülakat notunun %25’inin toplamıdır. Adayların mülakat notunun en az 50, bilimsel başarı düzey notunun da en az 60 olması gerekir.
Üniversitedeki aynı enstitünün bir başka anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun eşdeğer enstitüsüne bağlı lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, lisansüstü programlara yatay geçiş yoluyla kabul edilebilir. Bir öğrencinin yatay geçiş başvurusunun kabul edilebilmesi için, başvuru tarihine kadar kayıt yaptırmış bulunduğu derslerden ağırlıklı not ortalamasının en az 75 olması, halen devam etmekte olduğu lisansüstü öğretim programı ile geçmek istediği program arasında dersler ve giriş koşulları bakımından uyum olması, ilgili anabilim dalında tez danışmanlığını üstlenebilecek öğretim üyesi ve alt yapı imkanlarının bulunması gerekir. Üniversitenin bir lisansüstü programına yatay geçiş yapmak isteyen öğrenci; devam etmekte olduğu öğretim programını tanıtan ve kayıt olduğu derslerden başarı durumunu belirten belgeleri dilekçesine ekleyerek, izleyen yarıyıl öğretiminin başlama tarihinden en az üç hafta önce, ilgili enstitü müdürlüğüne başvurur. Enstitü müdürü; başvuru belgelerini ilgili anabilim dalı veya ana sanat dalı başkanlığına göndererek anabilim dalı görüşünü ve bu görüş olumlu ise öğrencinin programa uyumu için alması gerekli görülen derslerin adlarını ister. Anabilim dalı görüş ve önerileri Enstitü Yönetim Kurulunda incelenerek öğrencinin yatay geçiş isteminin uygun olup olmadığı öğretimin başlama tarihinden önce karara bağlanır. Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü programına kayıtlı iken aldığı derslerin, sonradan Üniversitede bir lisansüstü programa kayıt olması durumunda hangilerinin asgari ders yükünden sayılacağı, danışman ve ilgili Anabilim Dalı Kurulu önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile belirlenir. Türkiye'de örgün eğitim kurumları dışında formal olmayan sertifikaya dayalı veya tecrübeye dayalı (in-formal ve non-formal ) öğrenmenin tanınma süreci henüz başlangıç aşamasındadır. Bu nedenle Ege Üniversitesi'nin tüm programlarında önceki öğrenmenin tanınması tam olarak başlatılmış değildir.
Program toplam 21 yerel krediden az olmamak koşuluyla en az yedi adet ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Yüksek lisans öğrenim programı zorunlu ve seçmeli derslerden oluşur. Programın toplam AKTS kredisi 120'dir. Ancak programın bazı derslerini lisans kademesinde EGE ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ'nin 8 inci maddesine göre özel öğrenci olarak almış ve başarılı olmuş öğrencilerle, programın girdiği bilim kolundaki lisans öğrenimini hazırlık sınıfı dahil normal süresi sekiz yarıyıldan fazla olan bir fakültede tamamlamış bulunan veya tezini daha kısa zamanda tamamlayabilen öğrenciler, ilgili anabilim dalının gerekçeli önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile öğrenimini daha kısa sürede tamamlayabilir. Arasınav ve final sınavlarının yanı sıra derslerde raporlar, ödevler, quizler, seminer sunumları ve proje çalışmaları gibi öğrenme aktiviteleri öğrencinin yarıyıl içindeki performans değerlendirmesinde kullanılabilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için bu notun en az 100 üzerinden 70 olması gerekir. Öğrenci başarısız olduğu derslere, tekrar kayıt yaptırabileceği gibi danışmanının onayladığı başka lisansüstü dersler de alabilir. Ayrıca dersler danışman ve ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden seçilebileceği gibi, danışmanın uygun ve gerekli görmesi halinde doktora programı derslerinden de seçilebilir. Diğer yükseköğretim kurumlarından alınan derslerin dokuz krediyi aşmamak koşuluyla ne kadarının asgari 21 kredilik ders yükünden sayılabileceği enstitü tarafından belirtilir. Öğrencinin alacağı derslerin en çok iki tanesi, lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla, lisans derslerinden seçilebilir. Seminer dersi ve tez çalışması yerel kredi sistemine göre kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Öğrenci, en geç üçüncü yarıyılın başından itibaren her yarıyıl tez çalışmasına kayıt yaptırmak zorundadır. Tezli yüksek lisans programındaki bir öğrenci tezi ile ilgili elde ettiği sonuçları, ilgili enstitünün tez yazım kurallarına uygun biçimde yazmak ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır. Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez hakkında salt çoğunlukla kabul, red veya düzeltme kararı verir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç üç ay içinde gereğini yaparak tezini aynı jüri önünde tekrar savunur. Bu savunma sonunda da tezi kabul edilmeyen öğrencinin kaydı silinir.
Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği tezsiz yüksek lisans programının amacı; öğrencide Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme ve uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemleri ile çözümleyebilme becerisi geliştirmektir. Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği yüksek lisans programı 2 yarıyıllık bir eğitim sürecinden oluşur. Birinci ve ikinci yarıyılda öğrenci teorik dersler alır. Öğrenci üçüncü yarıyılda bitirme projesi ile çalışmasını tamamlar. " Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği" " Aile Planlaması Danışmanlığı" “Doğum Bilgisi ve Hemşirelik Yaklaşımı” zorunlu derslerdir. Öğrenci kendini geliştirmek amacıyla aşağıdaki seçmeli dersleri alabilir. Temel Bilgisayar, Kadın Hastalıkları ve Doğum Hemşireliğinde Kavramsal Öğeler, Jinekolojik Onkoloji Hemşireliği, Dünya`da ve Türkiye`de Kadın Sağlığı Sorunları,Üreme Sağlığı ve Hemşirelik Yaklaşımı, Doğum Bilgisi ve Hemşirelik Yaklaşımı derslerinin almaktadırlar.
Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği tezsiz yüksek lisansını tamamlayan mezunlar hastanelerde "uzman hemşire" ,"klinik sorumlusu", "eğitim hemşiresi" veya "yönetici hemşire"olarak, ayrıca Hemşirelik Yüksekokullarında "Araştırma Görevlisi" veya "Öğretim Görevlisi " , Sağlık Meslek Liselerinde "meslek dersleri öğretmeni"olarak çalışabilirler.
Yüksek lisans programını başarı ile tamamlayan mezunlar , ALES sınavından geçerli notu almaları , İngilizce dil yetkinliğini sağlamaları koşuluyla gerek kendi alanlarında gerekse çok disiplinli alanlarında doktora programlarına başvurabilir ve mülakat sınavında başarılı olmaları halinde kabul edilirler.
Öğrenci aldığı derslerden bir ara sınav, bir final ve gerekirse bir bütünleme sınavına girer. Öğrenci ayrıca makale sunma, yazma, araştırma yapma, proje tasarlama yolu ile de değerlendirilmektedir. Ara sınav notu ve Final sınavı ortalaması değerlendirilerek başarı notu 70 olan öğrenciler, proje ödevini teslim ettikten sonra mezun olma hakkını kazanmaktadırlar.
Mezuniyet koşulları “Yeterlilik Koşulları ve Kuralları” bölümünde açıklandığı gibidir.
E-Öğrenme
Prof. Dr. Ümran Sevil Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı 35100 Bornova İZMİR, e-mail:umransevil.
Bölümün bir bilgisayar laboratuarı, bir beceri laboratuarı, kütüphanesi, Üniversitemizin 1800 yataklı eğitim hastanesi bulunmaktadır.
1 | Hemşirelik lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme |
2 | Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği ile ilgili edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme |
3 | Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme |
4 | Uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme |
5 | Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği ile ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme |
1. Dönem | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
9304135112014 | Türkçe | Aıle Planlaması Danışmanlığı | Zorunlu | 3 | - | - | 8 | |
9304135282017 | Türkçe | Kadın Hastalıkları Hemşırelığı | Zorunlu | 4 | - | - | 8 | |
9304135292021 | Türkçe | Bılımsel Araştırma ve Yayın Etığı | Zorunlu | 2 | - | - | 4 | |
930413SEÇ1 | Türkçe | SEÇMELİ DERSLER1 | Seçmeli | - | - | - | 14 | |
Toplam | 9 | 0 | 0 | 34 | ||||
2. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
9304135022014 | Türkçe | Doğum Bılgısı ve Hemşırelık Yaklaşımı | Zorunlu | 4 | - | - | 12 | |
930413SEÇ2 | Türkçe | SEÇMELİ DERSLER2 | Seçmeli | - | - | - | 8 | |
SBE.DPR | Türkçe | Dönem Projesı | Zorunlu | - | - | - | 10 | |
Toplam | 4 | 0 | 0 | 30 | ||||
930413SEÇ1 - SEÇMELİ DERSLER1 | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
9304045052022 | Türkçe | Ürojınekolojı Hemşırelığı | Seçmeli | 3 | - | - | 4 | |
9304045232014 | Türkçe | Genetık Danışmanlık | Seçmeli | 3 | - | - | 4 | |
9304045232022 | Türkçe | Emzırme Danışmanlığı | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
9304135072008 | Türkçe | Temel Bılgısayar | Seçmeli | 2 | - | - | 3 | |
9304135082014 | Türkçe | Kadın Hastalıkları ve Doğum Hemşırelığınde Kavramsal Öğeler | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
9304135122014 | Türkçe | Yardımcı Üreme Teknıklerı | Seçmeli | 4 | - | - | 4 | |
9304135132014 | Türkçe | Jınekolojık Onkolojı Hemşırelığı | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
9304135172014 | Türkçe | Dünya'da ve Türkıye'de Kadın Sağlığı Sorunları | Seçmeli | 2 | - | - | 3 | |
9304135222014 | Türkçe | Üreme Sağlığı ve Hemşırelık Yaklaşımı | Seçmeli | 4 | - | - | 4 | |
930413SEÇ2 - SEÇMELİ DERSLER2 | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
9304045052022 | Türkçe | Ürojınekolojı Hemşırelığı | Seçmeli | 3 | - | - | 4 | |
9304045232014 | Türkçe | Genetık Danışmanlık | Seçmeli | 3 | - | - | 4 | |
9304135072008 | Türkçe | Temel Bılgısayar | Seçmeli | 2 | - | - | 3 | |
9304135082014 | Türkçe | Kadın Hastalıkları ve Doğum Hemşırelığınde Kavramsal Öğeler | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
9304135122014 | Türkçe | Yardımcı Üreme Teknıklerı | Seçmeli | 4 | - | - | 4 | |
9304135132014 | Türkçe | Jınekolojık Onkolojı Hemşırelığı | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
9304135172014 | Türkçe | Dünya'da ve Türkıye'de Kadın Sağlığı Sorunları | Seçmeli | 2 | - | - | 3 | |
9304135222014 | Türkçe | Üreme Sağlığı ve Hemşırelık Yaklaşımı | Seçmeli | 4 | - | - | 4 |