GERİ DÖN

Yüksek Lisans Programları


Eğitim Bilimleri Enstitüsü - Temel Eğitim - Okul Öncesi Eğitimi - Tezli Yüksek Lisans Programı



Program Tanıtımı

Okul Öncesi Eğitimi Yüksek Lisans Programı Eylül 2007 tarihinde başlamıştır.

Programı başarıyla tamamlayan mezunlara Okul Öncesi Eğitimi alanında bilim uzmanlığı diploması verilir.

2 Yıl , 4 Yarıyıl

120 AKTS

TYYÇ-7

Lisansüstü - Yüksek lisans

Yüksek lisans programına, mülakat yapılarak öğrenci alınır. Yüksek lisans programlarına alınacak öğrenci sayıları ve aday öğrencilerde aranacak nitelikler, her yarıyıl başından önce ilan edilir. Bu ilanda başvuru koşulları ve son başvuru tarihi, adayların mülakata alınacakları yer ve tarih belirtilir. Adayların lisans diplomasına sahip olması ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından merkezi olarak yapılan ALES’den ilgili puan türünde en az 55 standart puan veya Graduate Record Examination (GRE) veya Graduate Management Admission Test (GMAT) sınavından 55 ALES puanına eşdeğer bir puana sahip olmaları gerekir. Yurtdışından alınmış lisans diplomalarının denkliğinin Yükseköğretim Kurulunca (YÖK) onaylanması gerekir. Adaylar; ilanda belirtilen son başvuru tarihine kadar ALES belgelerini, lisans diplomalarını, lisans kademesinde okudukları derslerden aldıkları başarı notlarını, mezuniyet not ortalamalarını belirten onaylı belgeleri, diğer kayıt ile ilgili bilgileri doldururlar ve internet kayıt ortamında sağladıkları aday numarası ile birlikte enstitü müdürlüğüne başvuruda bulunurlar. Adayların kayıt işlemleri ilgili enstitü müdürlüğünce düzenlenir ve yürütülür. Gerekli başvuru şartlarını tamamlamış Türk ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetindeki adaylar Üniversitenin Yabancı Diller bölümünde yabancı dil sınavına alınırlar. Üniversitelerarası Kurulca geçerli sayılan İngilizce dilinde yapılan bu sınavda bir adayın başarılı olabilmesi için 100 üzerinden en az 70 puan alması gerekir. Ancak, ÜDS sınavından en az 50 puan veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan bu puana eşdeğer bir puan almış olan adaylar ile lisans öğrenimlerini bu yabancı dillerin birinde yapılan bir öğrenim programında tamamladıklarını belgeleyenler, yabancı dil sınavından muaf tutulurlar. Yabancı dil sınavını başarı ile geçen adaylar aday değerlendirme jürisi tarafından mülakat sınavına alınır. Mülakat notu 100 tam not üzerinden verilir. Bir adayın bilimsel başarı düzeyi notu; ALES puanının %50’si, lisans kademesi not ortalamasının %25’i ve mülakat notunun %25’inin toplamıdır. Adayların mülakat notunun en az 50, bilimsel başarı düzey notunun da en az 60 olması gerekir.

Üniversitedeki aynı enstitünün bir başka anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun eşdeğer enstitüsüne bağlı lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, lisansüstü programlara yatay geçiş yoluyla kabul edilebilir. Bir öğrencinin yatay geçiş başvurusunun kabul edilebilmesi için, başvuru tarihine kadar kayıt yaptırmış bulunduğu derslerden ağırlıklı not ortalamasının en az 75 olması, halen devam etmekte olduğu lisansüstü öğretim programı ile geçmek istediği program arasında dersler ve giriş koşulları bakımından uyum olması, ilgili anabilim dalında tez danışmanlığını üstlenebilecek öğretim üyesi ve alt yapı imkanlarının bulunması gerekir. Üniversitenin bir lisansüstü programına yatay geçiş yapmak isteyen öğrenci; devam etmekte olduğu öğretim programını tanıtan ve kayıt olduğu derslerden başarı durumunu belirten belgeleri dilekçesine ekleyerek, izleyen yarıyıl öğretiminin başlama tarihinden en az üç hafta önce, ilgili enstitü müdürlüğüne başvurur. Enstitü müdürü; başvuru belgelerini ilgili anabilim dalı veya ana sanat dalı başkanlığına göndererek anabilim dalı görüşünü ve bu görüş olumlu ise öğrencinin programa uyumu için alması gerekli görülen derslerin adlarını ister. Anabilim dalı görüş ve önerileri Enstitü Yönetim Kurulunda incelenerek öğrencinin yatay geçiş isteminin uygun olup olmadığı öğretimin başlama tarihinden önce karara bağlanır. Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü programına kayıtlı iken aldığı derslerin, sonradan Üniversitede bir lisansüstü programa kayıt olması durumunda hangilerinin asgari ders yükünden sayılacağı, danışman ve ilgili Anabilim Dalı Kurulu önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile belirlenir. Türkiye'de örgün eğitim kurumları dışında formal olmayan sertifikaya dayalı veya tecrübeye dayalı (in-formal ve non-formal ) öğrenmenin tanınma süreci henüz başlangıç aşamasındadır. Bu nedenle Ege Üniversitesi'nin tüm programlarında önceki öğrenmenin tanınması tam olarak başlatılmış değildir.

Program toplam 21 yerel krediden az olmamak koşuluyla en az yedi adet ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Yüksek lisans öğrenim programı zorunlu ve seçmeli derslerden oluşur. Programın toplam AKTS kredisi 120'dir. Ancak programın bazı derslerini lisans kademesinde EGE ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ'nin 8 inci maddesine göre özel öğrenci olarak almış ve başarılı olmuş öğrencilerle, programın girdiği bilim kolundaki lisans öğrenimini hazırlık sınıfı dahil normal süresi sekiz yarıyıldan fazla olan bir fakültede tamamlamış bulunan veya tezini daha kısa zamanda tamamlayabilen öğrenciler, ilgili anabilim dalının gerekçeli önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile öğrenimini daha kısa sürede tamamlayabilir. Arasınav ve final sınavlarının yanı sıra derslerde raporlar, ödevler, quizler, seminer sunumları ve proje çalışmaları gibi öğrenme aktiviteleri öğrencinin yarıyıl içindeki performans değerlendirmesinde kullanılabilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için bu notun en az 100 üzerinden 70 olması gerekir. Öğrenci başarısız olduğu derslere, tekrar kayıt yaptırabileceği gibi danışmanının onayladığı başka lisansüstü dersler de alabilir. Ayrıca dersler danışman ve ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden seçilebileceği gibi, danışmanın uygun ve gerekli görmesi halinde doktora programı derslerinden de seçilebilir. Diğer yükseköğretim kurumlarından alınan derslerin dokuz krediyi aşmamak koşuluyla ne kadarının asgari 21 kredilik ders yükünden sayılabileceği enstitü tarafından belirtilir. Öğrencinin alacağı derslerin en çok iki tanesi, lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla, lisans derslerinden seçilebilir. Seminer dersi ve tez çalışması yerel kredi sistemine göre kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Öğrenci, en geç üçüncü yarıyılın başından itibaren her yarıyıl tez çalışmasına kayıt yaptırmak zorundadır. Tezli yüksek lisans programındaki bir öğrenci tezi ile ilgili elde ettiği sonuçları, ilgili enstitünün tez yazım kurallarına uygun biçimde yazmak ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır. Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez hakkında salt çoğunlukla kabul, red veya düzeltme kararı verir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç üç ay içinde gereğini yaparak tezini aynı jüri önünde tekrar savunur. Bu savunma sonunda da tezi kabul edilmeyen öğrencinin kaydı silinir.

Okul Öncesi Eğitimi yüksek lisans programının amacı Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı özel ve resmi ana okullarında, kreşlerde ve ilköğretim anasınıflarında görev yapacak Okul Öncesi Öğretmenlerinin hem konu alan bilgisi hem de alan eğitimi yönünden kendilerini bilimsel anlamda geliştirmelerine yardımcı olmaktır. Program, çocuk gelişimi, eğitimi etkileyen değişkenler ve okul öncesi alanında farklı eğitim yaklaşımlarının öğretimi, araştırma yöntemleri ile ilgili dersler içermektedir. İlave olarak öğrencilere kendi tercihleri göre seçebilme şansı sunulan öğrenci öğretmen ilişkisi, sağlığı geliştiren okullar, çocuk bilim ve teknoloji konulu seçmeli dersler bulunmaktadır.

Okul Öncesi Eğitimi Yüksek Lisans derecesi alan mezunlar Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı özel anaokulu ve kreşlerde, SHÇEK'e bağlı kurumlarda, Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezlerinde uzman eğitimci olarak çalışabilmektedirler.

Yüksek lisans programını başarı ile tamamlayan mezunlar, Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı'ndan (ALES) geçerli notu almaları ve İngilizce dil yetkinliğini sağlamaları koşuluyla gerek kendi alanlarında gerekse çok disiplinli alanlarında doktora programlarına başvurabilir ve mülakat sınavında başarılı olmaları halinde kabul edilirler.

Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli “Ders Öğretim Planı”nda ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır.

Mezuniyet koşulları “Yeterlilik Koşulları ve Kuralları” bölümünde açıklandığı gibidir.

Tam Zamanlı

Doç. Dr. Şakire Ocak Karabay, Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü 2. Kat 35040 Bornova/İZMİR

Okul Öncesi Eğitimi Yüksek Lisans programını yürütmekte olan Okul Öncesi Öğretmenliği Ana Bilim Dalında 3 doçent, 1 doktor öğretim üyesi ve 2 araştırma görevlisi bulunmaktadır.


Program Çıktıları

1 Okul öncesi çocuğunun gelişimine ilişkin ileri kuram bilgisini eğitim ortamlarında ve araştırma amacıyla kullanabilme
2 Okul öncesi dönem çocuğunun gelişim düzeylerine uygun biçimde eğitim programını geliştirebilme
3 Okul öncesi eğitimi alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme
4 Okul öncesi eğitimi alanı ile ilgili ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme
5 Okul öncesi eğitimi alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeydeki güncel gelişmeleri takip edebilme
6 Okul öncesi eğitimi alanıyla ilgili yaptığı çalışmaları, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme
7 Okul öncesi eğitimi alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilme
8 Toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek okul öncesi eğitimi alanı ile ilgili verilerin toplayabilme ve yorumlayabilme
9 Okul öncesi eğitimi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme
10 Okul öncesi eğitimi alanı ile ilgili elde edilen verileri, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme
11 Okul öncesi eğitimi alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme
12 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilmek
13 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilmek
14 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilmek ve uygulayabilmek
15 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme

Program Çıktıları - Türkiye Yüksek Öğretim Yeterlilikler Çerçevesi İlişkilendirme

TYYÇ
Program Çıktıları
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
BİLGİ
1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
BECERİ
1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
YETKİNLİKLER ( Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği )
1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
YETKİNLİKLER ( Öğrenme Yetkinliği )
1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
YETKİNLİKLER ( İletişim ve Sosyal Yetkinlik )
1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
4
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
YETKİNLİKLER ( Alana Özgü Yetkinlik )
1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ders Planı

D : Ders U: Uygulama L: Laboratuvar
1. Dönem
Ders Kodu Dersin Sunulduğu Dil Ders Adı Ders Türü D U L AKTS Rapor
9403015012019 Türkçe İlerı Çocuk Gelışımı Zorunlu 3 - - 7
9403015032019 Türkçe Bılgısayarda İstatıstık Uygulamaları Zorunlu 3 - - 7
OKUL.ÖNCE.TYL.SDG1 Türkçe Okul Öncesı Seçmelı Ders Grubu 1 Seçmeli - - - 8
Toplam 6 0 0 22
2. Dönem
Ders Kodu Dersin Sunulduğu Dil Ders Adı Ders Türü D U L AKTS Rapor
9403015002019 Türkçe Bılımsel Araştırma Yöntemlerı (E) Zorunlu 3 - - 5
9403015022019 Türkçe Nıtel Araştırma Yöntemlerı Zorunlu 3 - - 5
94SE030152023 Türkçe Semıner Zorunlu - - - -
OKUL.ÖNCE.TYL.SDG2 Türkçe Okul Öncesı Seçmelı Ders Grubu 2 Seçmeli - - - 7
Toplam 6 0 0 17
3. Dönem
Ders Kodu Dersin Sunulduğu Dil Ders Adı Ders Türü D U L AKTS Rapor
YLTEZ592 Türkçe Tez Çalışması Zorunlu - - - 26
YLUAD591 Türkçe Uzmanlık Alan Dersı Zorunlu - - - 4
Toplam 0 0 0 30
4. Dönem
Ders Kodu Dersin Sunulduğu Dil Ders Adı Ders Türü D U L AKTS Rapor
YLTEZ592 Türkçe Tez Çalışması Zorunlu - - - 26
YLUAD591 Türkçe Uzmanlık Alan Dersı Zorunlu - - - 4
Toplam 0 0 0 30
OKUL.ÖNCE.TYL.SDG1 - Okul Öncesi Seçmeli Ders Grubu 1
Ders Kodu Dersin Sunulduğu Dil Ders Adı Ders Türü D U L AKTS Rapor
9403015052019 Türkçe Rısk Altındakı Çocukların Eğıtımı Seçmeli 3 - - 8
9403015112019 Türkçe Erken Çocukluk Polıtıkaları Seçmeli 3 - - 8
9403015132020 Türkçe Gırışımcı Öğrenme Yaklaşımları ve Uygulama Deneyımlerı Seçmeli 3 - - 8
OKUL.ÖNCE.TYL.SDG2 - Okul Öncesi Seçmeli Ders Grubu 2
Ders Kodu Dersin Sunulduğu Dil Ders Adı Ders Türü D U L AKTS Rapor
9403015042019 Türkçe Erken Çocukluk Dönemınde Karşılaştırmalı Eğıtım Yaklaşımları Seçmeli 3 - - 7
9403015102019 Türkçe Sağlığı Gelıştıren Okullar ve Uygulamalar Seçmeli 3 - - 7
9403015122019 Türkçe Toplumsal Cınsıyet ve Eğıtım Seçmeli 3 - - 7
9403015142020 Türkçe Erken Çocukluk Eğıtımınde Etkın Öğrenme ve Yaratıcılık Seçmeli 3 - - 7
9403025222022 Türkçe Koruma Altındakı Çocukların Gelışımı ve Eğıtımı Seçmeli 3 - - 7