Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü
Sürdürülebilir Tarım-Gıda Sistemleri Anabilim Dalı Tezli Yüksek Lisans
2 Yıl , 4 Yarıyıl
120 AKTS
TYYÇ-7
Sürdürülebilir Tarım-Gıda Sistemleri Tezli Yüksek Lisans programı; Fen, İktisadi ve İdari Bilimler, Mühendislik, Su Ürünleri, Ziraat Fakültelerinin ilgili bölümlerinin mezunları ile bu programa ilgi duyan, bilgi birikimini artırmak isteyen diğer fakültelerden mezun öğrenciler başvurabilir. Programa öğrenci kabul koşulları: EÜ Fen Bilimleri Enstitüsü’nde bulunan mevcut anabilim dalları tezli yüksek lisans programlarına öğrenci başvuru ve kabul koşulları ile aynıdır.
Üniversitedeki aynı enstitünün bir başka anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun eşdeğer enstitüsüne bağlı lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, lisansüstü programlara yatay geçiş yoluyla kabul edilebilir. Bir öğrencinin yatay geçiş başvurusunun kabul edilebilmesi için, başvuru tarihine kadar kayıt yaptırmış bulunduğu derslerden ağırlıklı not ortalamasının en az 75 olması, halen devam etmekte olduğu lisansüstü öğretim programı ile geçmek istediği program arasında dersler ve giriş koşulları bakımından uyum olması, ilgili anabilim dalında tez danışmanlığını üstlenebilecek öğretim üyesi ve alt yapı imkanlarının bulunması gerekir. Üniversitenin bir lisansüstü programına yatay geçiş yapmak isteyen öğrenci; devam etmekte olduğu öğretim programını tanıtan ve kayıt olduğu derslerden başarı durumunu belirten belgeleri dilekçesine ekleyerek, izleyen yarıyıl öğretiminin başlama tarihinden en az üç hafta önce, ilgili enstitü müdürlüğüne başvurur. Enstitü müdürü; başvuru belgelerini ilgili anabilim dalı veya ana sanat dalı başkanlığına göndererek anabilim dalı görüşünü ve bu görüş olumlu ise öğrencinin programa uyumu için alması gerekli görülen derslerin adlarını ister. Anabilim dalı görüş ve önerileri Enstitü Yönetim Kurulunda incelenerek öğrencinin yatay geçiş isteminin uygun olup olmadığı öğretimin başlama tarihinden önce karara bağlanır. Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü programına kayıtlı iken aldığı derslerin, sonradan Üniversitede bir lisansüstü programa kayıt olması durumunda hangilerinin asgari ders yükünden sayılacağı, danışman ve ilgili Anabilim Dalı Kurulu önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile belirlenir. Türkiye`de örgün eğitim kurumları dışında formal olmayan sertifikaya dayalı veya tecrübeye dayalı (in-formal ve non-formal ) öğrenmenin tanınma süreci henüz başlangıç aşamasındadır. Bu nedenle Ege Üniversitesi`nin tüm programlarında önceki öğrenmenin tanınması tam olarak başlatılmış değildir.
Sürdürülebilir Tarım-Gıda Sistemleri Tezli Yüksek Lisans programı öğrencisi ders danışmanın onayı ile en az yedi adet ders, 21 yerel kredi ile bir seminer dersini (54 AKTS ders+6 AKTS seminer) ve tez çalışmasını başarıyla tamamlamakla yükümlüdür. Aday değerlendirme jürisinin kararına bağlı olarak başvuru yapan adayın mezun olduğu lisans programındaki bilimsel eksikliklerini tamamlamak ve programa uyumunu sağlamak amacıyla 2 yarıyıla kadar bilimsel hazırlık programı düzenlenebilir.
Program interdisipliner yapıda olup disiplinler arası bilgi ve iletişime yatkın bireylerin yetiştirilmesini amaçlamaktadır. Tarım-Gıda Sistemleri Tezli Yüksek Lisans programına Ziraat Fakültesinin tüm anabilim dalları, Gıda Mühendisliği yüksek lisans programları (veya eşdeğer programlar) ile Güneş Enerjisi ve Nükleer Bilimler Enstitülerinde yüksek lisans programları destek vermektedir. Program Ülkemizdeki çeşitli Bakanlıkların (T.C. Kalkınma Bakanlığı-Onuncu Kalkınma Planı 2014-2018; Türkiyenin Stratejik Vizyonu-Tarım, Gıda ve Hayvancılık Bakanlığı 2023), çalışma gruplarının (TÜBİTAK-Vizyon 2023, Bilim ve Teknoloji Öngörüsü Projesi; ) ve Avrupa Birliği (http://ec.europa.eu/ research/bioeconomy/news-events/news/ 20120213_en.htm) stratejik hedefleri ile de uyumludur.
Ülkemizde tarım-gıda alanında çok sayıda işletme olmakla birlikte sürdürülebilir tarım-gıda sistemleri konusunda yeterli sayıda yetişmiş uzman bulunmamaktadır. Teknolojik olarak hızla gelişen ve değişen dünyada doğal kaynakların korunmasının giderek daha fazla önem kazandığı da göz önünde bulundurulduğunda, 1. Disiplinler arası bakış açısı ile konuyu inceleyebilecek, 2. Toprak, su, hava ve biyoçeşitlilik gibi tüm doğal varlıkların, üretim ve pazarlama süreçlerini sürdürülebilirlik ölçütleri açısından değerlendirip, uygun politikaları geliştirebilecek olan mezunlarımız tarım-gıda ile ilgili iş alanlarında sürdürülebilirliği uygulayan işletmelerde istihdam edilebilirler.
Sınavlar ‘Ege Üniversitesi Lisansüstü Eğitim–Öğretim Yönetmeliği’nin ilgili maddelerine göre değerlendirilir.
Ege Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinin ilgili maddelerinde belirtilen koşulları başarıyla tamamlayan öğrenciler programın öngördüğü diplomayı almaya hak kazanır.
E-Öğrenme
Prof. Dr. Z. Servet YALÇIN, Ege Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, C Blok, 2. Kat, Bornova 35100, İzmir
Tezli yüksek lisans programının yürütülmesinde Fen, Mühendislik, Su Ürünleri ve Ziraat Fakültelerinin tüm anabilim dalları ile Güneş Enerjisi ve Nükleer Bilimler Enstitülerinde bulunan derslik, atölye ve laboratuvarlar kullanılacaktır. Bu dersliklerde projeksiyon cihazı, bilgisayar, kablolu ve kablosuz internet bağlantısı gibi gereksinimleri bulunmaktadır. Ayrıca tez aşamasındaki araştırmaların yürütülmesinde de Fen Bilimleri Enstitüüsüne bağlı anabilim dallarının laboratuvar altyapısı ve araştırma olanaklarından yararlanılacaktır. Ege Üniversitesi Kütüphanesinde, Sürdürülebilir Tarım-Gıda Sistemleri Tezli Yüksek Lisans programındaki yüksek lisans öğrenci ve öğretim elemanlarının yararlanabileceği çok sayıda elektronik veri tabanı ve elektronik dergi bulunmaktadır.
1 | Sürdürülebilir tarım-gıda sistemleri alanındaki ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma |
2 | Sürdürülebilirlik ile ilgili problemleri tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme |
3 | Sürdürülebilir tarım-gıda sistemleri alanında kaynaklarının kullanımı, kalite, verimlilik ve sürdürülebilirlik hedeflerini bütünleştirerek bilgi üretme becerisi kazanabilme |
4 | Tarım – Gıda sistemlerindeki sorunlara atıklar için çözüm üretebilme, çevre bilinci ve sürdürülebilirlik kapsamında özgün çözümler sunabilme |
5 | Sürdürülebilirlik ile ilgili literatürü takip edebilme ve elde ettiği bilgiyi sözlü veya yazılı olarak aktarabilme |
6 | Sürdürülebilirlik alanında geleceğin ihtiyaçlarını öngörerek, yeni program ve teknolojileri geliştirme ve uygulamaya aktarma becerisine sahip olma |
7 | Disiplinlerarası iletişim kurabilme, çok disiplinli ekiplerle çalışabilme |
1. Dönem | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
2016-SrdTGS-TYL-sdg1 | Türkçe | Sür.Tar ve Gıda Sıs. TYL Seçmelı Ders Grubu Güz | Seçmeli | - | - | - | 16 | |
9108015012016 | Türkçe | Sürdürülebılır Tarım-Gıda Sıstemlerıne Gırış | Zorunlu | 3 | - | - | 8 | |
FENETKCOK2021 | Türkçe | Bılımsel Araştırma Teknıklerı ıle Araştırma ve Yayın Etığı | Zorunlu | 2 | - | - | 4 | |
FENORYT2023 | Türkçe | Lısansüstü Eğıtım Süreç Yönetımı | Zorunlu | - | - | - | 2 | |
Toplam | 5 | 0 | 0 | 30 | ||||
2. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
2016-SrdTGS-TYL-sdg2 | Türkçe | Sür.Tar ve Gıda Sıs. TYL Seçmelı Ders Grubu Bahar-2 | Seçmeli | - | - | - | 16 | |
9108015002016 | Türkçe | Sürdürülebılırlık Göstergelerı | Zorunlu | 3 | - | - | 8 | |
FENYLSEM | Türkçe | Semıner | Zorunlu | - | - | - | 6 | |
Toplam | 3 | 0 | 0 | 30 | ||||
3. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
YLTEZ591 | Türkçe | Tez Çalışması | Zorunlu | - | - | - | 26 | |
YLUAD591 | Türkçe | Uzmanlık Alan Dersı | Zorunlu | - | - | - | 4 | |
Toplam | 0 | 0 | 0 | 30 | ||||
4. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
YLTEZ592 | Türkçe | Tez Çalışması | Zorunlu | - | - | - | 26 | |
YLUAD591 | Türkçe | Uzmanlık Alan Dersı | Zorunlu | - | - | - | 4 | |
Toplam | 0 | 0 | 0 | 30 | ||||
2016-SrdTGS-TYL-sdg1 - Sür.Tar ve Gıda Sis. TYL Seçmeli Ders Grubu Güz | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
9108015032016 | Türkçe | Tarımda Sürdürülebılır Arazı Kullanımının Anahtarı: Toprakların Bıyolojık Verımlılığı | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9108015052016 | Türkçe | Permakültür: Sürdürülebılır Tasarım İlkelerı | Seçmeli | 2 | 2 | - | 8 | |
9108015072016 | Türkçe | Sürdürülebılır Tarımda Toprak İşleme, Ekım ve Bakım Teknıklerı | Seçmeli | 2 | 2 | - | 8 | |
9108015092016 | Türkçe | Sebze Yetıştırıcılığınde Sürdürülebılırlık | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9108015112016 | Türkçe | Sürdürülebılır Meyve Yetıştırıcılığınde Rısk Yönetımı | Seçmeli | 2 | 2 | - | 8 | |
9108015132016 | Türkçe | Tarımsal Ürünlerde Sürdürülebılır Mıkotoksın Rısk Yönetımı | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9108015152016 | Türkçe | Sürdürülebılır Tarımsal Pazarlama | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9108015172016 | Türkçe | Sürdürülebılırlık ve Kanatlı Yetıştırıcılığındekı Uygulamaları | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9108015212018 | Türkçe | Organık Gıda Üretımınde Yenı Yaklaşımlar | Seçmeli | 2 | - | - | 8 | |
9108015232018 | Türkçe | Sürdürülebılır Tarım İçın Ekolojı ve Bıyoçeşıtlılık | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9108015252018 | Türkçe | Sürdürülebılır Tarımda Zararlı Yönetımı | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9108015272018 | Türkçe | Serada Sürdürülebılır Sebze Yetıştırıcılığı | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9108015292018 | Türkçe | Sürdürülebılır Tarımda Sebze Gen Kaynaklarının Kullanılması ve Alternatıf Bıtkı Tülerının Değerlendırılmesı | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9108015312019 | Türkçe | Agro-Ekolojık Sebze Üretımınde Yerel Çeşıtlerın Kullanımı Ve Sürdürülebılırlık | Seçmeli | 3 | - | - | 6 | |
2016-SrdTGS-TYL-sdg2 - Sür.Tar ve Gıda Sis. TYL Seçmeli Ders Grubu Bahar-2 | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
9108015022016 | Türkçe | Sürdürülebılır Tarım Sıstemlerınde Toprak Organızmalarının Yönetımı | Seçmeli | 2 | - | - | 7 | |
9108015042016 | Türkçe | Güvenlı Gıda Üretımınde Yem Güvenlığı ve Yönetımı | Seçmeli | 2 | - | - | 8 | |
9108015062016 | Türkçe | Ekonomık ve Ekolojık Tarımsal Üretım ıçın Makıne ve Teknolojı Kullanımı | Seçmeli | 2 | 2 | - | 8 | |
9108015082016 | Türkçe | Gıda İşlemede Sürdürülebılırlık | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9108015102016 | Türkçe | Gıda İşlemede Yenılenebılır Enerjı Kaynakları | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9108015122016 | Türkçe | Sürdürülebılır Tarım ve Tüketıcı Davranışları | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9108015142016 | Türkçe | Sürdürülebılır Bağcılık | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9108015162018 | Türkçe | Sürdürülebılır Tarımda Bıtkı Hastalıkları Yönetımı | Seçmeli | 2 | - | - | 8 | |
9108015302019 | Türkçe | Sebze Tohumculuğunda Sürdürülebılır Uygulamalar | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9108015322019 | Türkçe | Rumınant Beslenmede Sürdürülebılır Kaynak Kullanımı | Seçmeli | 2 | - | - | 4 | |
9108015342019 | Türkçe | Sürdürülebılır Tarım ve Gıda Sıstemlerınde Etık Sorunlar | Seçmeli | 2 | - | - | 7 |