Su Ürünleri Temel Bilimler alanında yüksek lisans eğitimi, Fen Fakültesi Biyoloji Bölümü kuruluş tarihi olan 1961 yılı ile başlamış, Hidrobiyoloji ve Biyolojik Oşinografi Bilim Dallarında eğitim verilmiştir. 1982 yılında yeni YÖK yasasının kabul edilmesi ile Su Ürünleri Temel Bilimler Anabilim Dalında Doktora eğitimi Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü bünyesinde devam etmektedir.
Bilim Uzmanı ünvanı, Yüksek Lisans derecesi.
2 Yıl , 4 Yarıyıl
120 AKTS
TYYÇ-7
Yüksek lisans programına, mülakat yapılarak öğrenci alınır. Yüksek lisans programlarına alınacak öğrenci sayıları ve aday öğrencilerde aranacak nitelikler, her yarıyıl başından önce ilan edilir. Bu ilanda başvuru koşulları ve son başvuru tarihi, adayların mülakata alınacakları yer ve tarih belirtilir. Adayların lisans diplomasına sahip olması ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından merkezi olarak yapılan ALES’den ilgili puan türünde en az 55 standart puan veya Graduate Record Examination (GRE) veya Graduate Management Admission Test (GMAT) sınavından 55 ALES puanına eşdeğer bir puana sahip olmaları gerekir. Yurtdışından alınmış lisans diplomalarının denkliğinin Yükseköğretim Kurulunca (YÖK) onaylanması gerekir. Adaylar; ilanda belirtilen son başvuru tarihine kadar ALES belgelerini, lisans diplomalarını, lisans kademesinde okudukları derslerden aldıkları başarı notlarını, mezuniyet not ortalamalarını belirten onaylı belgeleri, diğer kayıt ile ilgili bilgileri doldururlar ve internet kayıt ortamında sağladıkları aday numarası ile birlikte enstitü müdürlüğüne başvuruda bulunurlar. Adayların kayıt işlemleri ilgili enstitü müdürlüğünce düzenlenir ve yürütülür. Gerekli başvuru şartlarını tamamlamış Türk ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetindeki adaylar Üniversitenin Yabancı Diller bölümünde yabancı dil sınavına alınırlar. Üniversitelerarası Kurulca geçerli sayılan İngilizce dilinde yapılan bu sınavda bir adayın başarılı olabilmesi için 100 üzerinden en az 70 puan alması gerekir. Ancak, ÜDS sınavından en az 50 puan veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan bu puana eşdeğer bir puan almış olan adaylar ile lisans öğrenimlerini bu yabancı dillerin birinde yapılan bir öğrenim programında tamamladıklarını belgeleyenler, yabancı dil sınavından muaf tutulurlar. Yabancı dil sınavını başarı ile geçen adaylar aday değerlendirme jürisi tarafından mülakat sınavına alınır. Mülakat notu 100 tam not üzerinden verilir. Bir adayın bilimsel başarı düzeyi notu; ALES puanının %50’si, lisans kademesi not ortalamasının %25’i ve mülakat notunun %25’inin toplamıdır. Adayların mülakat notunun en az 50, bilimsel başarı düzey notunun da en az 60 olması gerekir.
Üniversitedeki aynı enstitünün bir başka anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun eşdeğer enstitüsüne bağlı lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, lisansüstü programlara yatay geçiş yoluyla kabul edilebilir. Bir öğrencinin yatay geçiş başvurusunun kabul edilebilmesi için, başvuru tarihine kadar kayıt yaptırmış bulunduğu derslerden ağırlıklı not ortalamasının en az 75 olması, halen devam etmekte olduğu lisansüstü öğretim programı ile geçmek istediği program arasında dersler ve giriş koşulları bakımından uyum olması, ilgili anabilim dalında tez danışmanlığını üstlenebilecek öğretim üyesi ve alt yapı imkanlarının bulunması gerekir. Üniversitenin bir lisansüstü programına yatay geçiş yapmak isteyen öğrenci; devam etmekte olduğu öğretim programını tanıtan ve kayıt olduğu derslerden başarı durumunu belirten belgeleri dilekçesine ekleyerek, izleyen yarıyıl öğretiminin başlama tarihinden en az üç hafta önce, ilgili enstitü müdürlüğüne başvurur. Enstitü müdürü; başvuru belgelerini ilgili anabilim dalı veya ana sanat dalı başkanlığına göndererek anabilim dalı görüşünü ve bu görüş olumlu ise öğrencinin programa uyumu için alması gerekli görülen derslerin adlarını ister. Anabilim dalı görüş ve önerileri Enstitü Yönetim Kurulunda incelenerek öğrencinin yatay geçiş isteminin uygun olup olmadığı öğretimin başlama tarihinden önce karara bağlanır. Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü programına kayıtlı iken aldığı derslerin, sonradan Üniversitede bir lisansüstü programa kayıt olması durumunda hangilerinin asgari ders yükünden sayılacağı, danışman ve ilgili Anabilim Dalı Kurulu önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile belirlenir. Türkiye'de örgün eğitim kurumları dışında formal olmayan sertifikaya dayalı veya tecrübeye dayalı (in-formal ve non-formal ) öğrenmenin tanınma süreci henüz başlangıç aşamasındadır. Bu nedenle Ege Üniversitesi'nin tüm programlarında önceki öğrenmenin tanınması tam olarak başlatılmış değildir.
Program toplam 21 yerel krediden az olmamak koşuluyla en az yedi adet ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Yüksek lisans öğrenim programı zorunlu ve seçmeli derslerden oluşur. Programın toplam AKTS kredisi 120'dir. Ancak programın bazı derslerini lisans kademesinde EGE ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ'nin 8 inci maddesine göre özel öğrenci olarak almış ve başarılı olmuş öğrencilerle, programın girdiği bilim kolundaki lisans öğrenimini hazırlık sınıfı dahil normal süresi sekiz yarıyıldan fazla olan bir fakültede tamamlamış bulunan veya tezini daha kısa zamanda tamamlayabilen öğrenciler, ilgili anabilim dalının gerekçeli önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile öğrenimini daha kısa sürede tamamlayabilir. Arasınav ve final sınavlarının yanı sıra derslerde raporlar, ödevler, quizler, seminer sunumları ve proje çalışmaları gibi öğrenme aktiviteleri öğrencinin yarıyıl içindeki performans değerlendirmesinde kullanılabilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için bu notun en az 100 üzerinden 70 olması gerekir. Öğrenci başarısız olduğu derslere, tekrar kayıt yaptırabileceği gibi danışmanının onayladığı başka lisansüstü dersler de alabilir. Ayrıca dersler danışman ve ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden seçilebileceği gibi, danışmanın uygun ve gerekli görmesi halinde doktora programı derslerinden de seçilebilir. Diğer yükseköğretim kurumlarından alınan derslerin dokuz krediyi aşmamak koşuluyla ne kadarının asgari 21 kredilik ders yükünden sayılabileceği enstitü tarafından belirtilir. Öğrencinin alacağı derslerin en çok iki tanesi, lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla, lisans derslerinden seçilebilir. Seminer dersi ve tez çalışması yerel kredi sistemine göre kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Öğrenci, en geç üçüncü yarıyılın başından itibaren her yarıyıl tez çalışmasına kayıt yaptırmak zorundadır. Tezli yüksek lisans programındaki bir öğrenci tezi ile ilgili elde ettiği sonuçları, ilgili enstitünün tez yazım kurallarına uygun biçimde yazmak ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır. Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez hakkında salt çoğunlukla kabul, red veya düzeltme kararı verir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç üç ay içinde gereğini yaparak tezini aynı jüri önünde tekrar savunur. Bu savunma sonunda da tezi kabul edilmeyen öğrencinin kaydı silinir.
Su Ürünleri Temel Bilimler alanı yüksek lisans programı, sucul ortamda yaşayan bitkisel ve hayvansal canlıları, bulundukları ekosistem içerisinde inceleyen, korunma yöntemlerini araştıran bir temel alandır. Bu temel alanda yaşam bilimlerinin çeşitli dalları kullanılarak bitkisel ve hayvansal canlılar ile onların yaşadıkları ortamlarda araştırmalar yapılmakta, sorunlara çözüm üretilme yöntemleri ile ilgili programlar yürütülmektedir. Bu kapsamda, Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak Su Ürünleri Temel Bilimler alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme ve uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme becerisi kazandırılmaktadır. Bu temel alanda denizel ve içsu ekosistemleri, çevre, biyoçeşitlilik, sürdürülebilir kaynak yönetimi ve teknoloji kullanımı konuları ele alınmaktadır.
Bu program mezunları, KPSS`den gereken puanı almaları durumunda Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Çevre ve Orman Bakanlığı, Devlet Su İşleri ve Belediyeler gibi kamu kurum ve kuruluşlarında çalışabilmenin yanı sıra su ürünleri üretim ve işleme tesislerinde görev alabilmekte ayrıca akademik kariyer yapabilmektedirler.
Yüksek lisans programını başarı ile tamamlayan mezunlar , ALES sınavından geçerli notu almaları , İngilizce dil yetkinliğini sağlamaları koşuluyla gerek kendi alanlarında gerekse çok disiplinli alanlarında doktora programlarına başvurabilir ve mülakat sınavında başarılı olmaları halinde kabul edilirler.
Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme Şekli “Ders Öğretim Planı” nda ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır.
Mezuniyet koşulları “Yeterlilik Koşulları ve Kuralları” bölümünde açıklandığı gibidir.
Tam Zamanlı
Program Başkanı: Prof. Dr. Bilal ÖZTÜRK, E. Ü. Su Ürünleri Fakültesi, Su Ürünleri Temel Bilimler Bölümü, 35100, Bornova, İzmir. Tel: 0 232 311 3097. AKTS/DS Koordinatörü: Doç Dr. Şule GÜRKAN, E. Ü. Su Ürünleri Fakültesi, Su Ürünleri Temel Bölümü, 35100, Bornova, İzmir. Tel: 0 232 311 38 18.
Fakültenin Urla`da, Bornova`da ve Kuş Cennetine yakın olan 18,000 dekarlık alana sahip olan Dalyan`da olmak üzere toplam 3 adet ana binası mevcuttur. Urla`da Fakültenin araştırma gemisi bulunmaktadır. 110 tonluk EGESÜF araştırma gemisi trolle ve uzatma ağlarıyla balıkçılık gibi çeşitli araştırmalar için kullanılır. Balıkçılık araştırma gemisi olarak dizayn edilmiş olan EGESÜF, 27 metre uzunluğunda 6.5 metre genişliğindedir ve 463 HP`lık motorla çalışır. Fakültenin ayrıca 6.5 metre uzunluğunda iki küçük teknesi ve iki Zodiac botu vardır. Her bir bölümde, ihtiyaçlara uygun olarak düzenlenmiş pek çok laboratuar ve akademik personelin ve öğrencilerin hizmetinde olan bir kütüphane vardır. Öğretim üyeleri ve öğrenciler Ege Üniversitesi Bilgisayar Merkezi ve Bilgisayar Laboratuarlarını veri analizleri için kullanırlar. Deniz - İçsu Bilimleri ve Teknolojisi bölümü, Su Ürünleri Fakültesinin üç bölümünden biridir. Bölümde 18 tam zamanlı profesör, 17 doçent ve 2 yardımcı doçent olmak üzere toplam 37 bilimsel kadro tarafından eğitim verilmektedir.
1 | Seçtiği alanda araştırma yapabilme, deneysel tasarım yapabilme, tasarladıkları denemeleri gerçekleştirebilme, veri toplayabilme ve analiz edebilme, sonuçları yorumlayabilme ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
2 | En az 1 yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilme; yaptığı çalışmalar veya hazırladığı ödevlerde yabancı yayınları kullanabilme bilgi ve becerisi kazanabilme |
3 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana uyarlayabilme. |
4 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği ve bunu gerçekleştirebilme |
5 | Toplumsal duyarlılığa ve etik değerlere uyma bilincine sahip olabilme. |
6 | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak Su Ürünleri Mühendisliği Temel Bilimler alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
7 | Su Ürünleri Mühendisliği, Temel Bilimler alanı ile ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayımlanması aşamalarında, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme |
1. Dönem | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
9104025892016 | Türkçe | Bıyolojık Kommunıte Analızlerı | Zorunlu | 2 | 2 | - | 4 | |
FENETKSU2021 | Türkçe | Bılımsel Araştırma Teknıklerı ıle Araştırma ve Yayın Etığı | Zorunlu | 2 | - | - | 4 | |
FENORYT2023 | Türkçe | Lısansüstü Eğıtım Süreç Yönetımı | Zorunlu | - | - | - | 2 | |
STB-SG-YL-G | Türkçe | Su Ürünlerı Temel Bıl. Seçmelı Grubu YL Güz | Seçmeli | - | - | - | 20 | |
Toplam | 4 | 2 | 0 | 30 | ||||
2. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
STB-SG-YL-B | Türkçe | Su Ürünlerı Temel Bıl. Seçmelı Grubu YL Bahar | Seçmeli | - | - | - | 24 | |
YLSEM590 | Türkçe | Semıner | Zorunlu | - | - | - | 6 | |
Toplam | 0 | 0 | 0 | 30 | ||||
3. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
YLTEZ591 | Türkçe | Tez Çalışması | Zorunlu | - | - | - | 26 | |
YLUAD591 | Türkçe | Uzmanlık Alan Dersı | Zorunlu | - | - | - | 4 | |
Toplam | 0 | 0 | 0 | 30 | ||||
4. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
YLTEZ592 | Türkçe | Tez Çalışması | Zorunlu | - | - | - | 26 | |
YLUAD591 | Türkçe | Uzmanlık Alan Dersı | Zorunlu | - | - | - | 4 | |
Toplam | 0 | 0 | 0 | 30 | ||||
STB-SG-YL-G - Su Ürünleri Temel Bil. Seçmeli Grubu YL Güz | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
9104025071998 | Türkçe | Ekonomık Denız Omurgasızları | Seçmeli | 2 | 2 | - | 7 | |
9104025092014 | Türkçe | Denızatı Türlerının Bıyolojık Özellıklerı ve Yetıştırme Teknıklerı | Seçmeli | 2 | - | - | 7 | |
9104025112002 | Türkçe | Akdenızın Zooplankton Ekolojısı | Seçmeli | 2 | 2 | - | 7 | |
9104025131998 | Türkçe | Sefapodların Morfolojısı ve Anatomısı | Seçmeli | 2 | 2 | - | 7 | |
9104025151998 | Türkçe | Ekotoksıkolojık Verılerın Yorumu ve Uygulamaları | Seçmeli | 2 | - | - | 7 | |
9104025211998 | Türkçe | Bazı Sucul Omurgasızların Üreme Bıyolojılerı | Seçmeli | 2 | 2 | - | 7 | |
9104025251998 | Türkçe | Endüstrıyel Atık Suların Su Ürünlerıne Etkısı | Seçmeli | 2 | 2 | - | 8 | |
9104025272002 | Türkçe | Balıklarda Beslenme Dınamığı | Seçmeli | 2 | - | - | 8 | |
9104025292002 | Türkçe | Balıklarda Renk Adaptasyonu | Seçmeli | 2 | - | 2 | 7 | |
9104025312014 | Türkçe | Sucul Ekosıstemde Vırüs Ve Bakterıler | Seçmeli | 2 | - | - | 7 | |
9104025331998 | Türkçe | Sucul Omurgalıları Koruma Mevzuatı | Seçmeli | 2 | - | - | 7 | |
9104025352001 | Türkçe | Sucul Toksıkolojıde In-vıtro Bıyotestler | Seçmeli | 2 | 2 | - | 7 | |
9104025392003 | Türkçe | Planktıvor Balık Türlerının Beslenmesı | Seçmeli | 2 | 2 | - | 8 | |
9104025472003 | Türkçe | Polıketlerın Üreme Davranışı | Seçmeli | 2 | 2 | - | 7 | |
9104025492014 | Türkçe | Türkıyenın Sucul Koleopterlerı | Seçmeli | 2 | - | - | 7 | |
9104025512014 | Türkçe | Sazangıllerın Bıyoekolojısı | Seçmeli | 2 | 2 | - | 8 | |
9104025532005 | Türkçe | Foulıng ve Borıng Organızmalar | Seçmeli | 2 | 2 | - | 7 | |
9104025552014 | Türkçe | Türkıye Tatlısu Chıronomıdae (Insecta) Faunası | Seçmeli | 2 | 2 | - | 7 | |
9104025572005 | Türkçe | Türkıye Denızlerının Bıyolojısı | Seçmeli | 2 | 2 | - | 7 | |
9104025592005 | Türkçe | Türkıye Denızlerı Pelajık Kopepodları | Seçmeli | 2 | 2 | - | 7 | |
9104025612005 | Türkçe | Akuatık Canlılarda Ağır Metal Metabolızması | Seçmeli | 2 | - | - | 7 | |
9104025672005 | Türkçe | Denızel Planktonık Bırhücrelılerı Araştırma Yöntemlerı | Seçmeli | 2 | 2 | - | 7 | |
9104025692005 | Türkçe | Deterjan Kırlılığı ve Organızmalara Etkılerı | Seçmeli | 2 | 2 | - | 7 | |
9104025712006 | Türkçe | Türkıye'nın Tatlısu Molluskları | Seçmeli | 2 | 2 | - | 8 | |
9104025732023 | Türkçe | Denız Bılımlerınde Gelışen Teknolojıler | Seçmeli | 2 | - | - | 7 | |
9104025752009 | Türkçe | Tatlı Su Ostrakodları | Seçmeli | 2 | 2 | - | 8 | |
9104025792010 | Türkçe | Türkıye Denızlerı Leptostraca (Crustacea) Türlerı | Seçmeli | 2 | 2 | - | 7 | |
9104025812011 | Türkçe | Balıklarda Mıde İçerığı Analız Yöntemlerı | Seçmeli | 2 | 2 | - | 7 | |
9104025832012 | Türkçe | Sucul Omurgasızlarda Endokrın Tahrıbatı | Seçmeli | 2 | - | - | 7 | |
9104025852012 | Türkçe | Türkıye Tatlısu Olıgoketlerı | Seçmeli | 2 | 2 | - | 7 | |
9104025932019 | Türkçe | Mıkroalg Büyüme Kınetığı | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9104025952019 | Türkçe | Dıjıtal Çızım Teknıklerı | Seçmeli | 2 | 2 | - | 5 | |
9104025972020 | Türkçe | Tatlı Su Zooplankton Bıyo-ekolojısı | Seçmeli | 2 | 2 | - | 8 | |
9104025992023 | İngilizce | Emergıng Technologıes ın Marıne Scıences | Seçmeli | 2 | - | - | 7 | |
STB-SG-YL-B - Su Ürünleri Temel Bil. Seçmeli Grubu YL Bahar | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
9104025102003 | Türkçe | Sucul Böceklerın Ekolojısı | Seçmeli | 2 | - | - | 8 | |
9104025121998 | Türkçe | Sefalopodların Üreme Bıyolojısı | Seçmeli | 2 | 2 | - | 8 | |
9104025141999 | Türkçe | Denızel Toksık Mıkroalgler | Seçmeli | 2 | 2 | - | 8 | |
9104025182014 | Türkçe | Masaüstü Grafık Programları Uygulamaları | Seçmeli | 4 | - | - | 8 | |
9104025202007 | Türkçe | Balıkçılıkta Nıcel Analızler | Seçmeli | 2 | 2 | - | 8 | |
9104025242005 | Türkçe | Doğayı Koruma | Seçmeli | 2 | - | - | 8 | |
9104025282005 | Türkçe | Denızel Holoplankton | Seçmeli | 2 | 2 | - | 8 | |
9104025322014 | Türkçe | Türkıye Sucul ve Yarısucul Heteropterlerı | Seçmeli | 2 | - | - | 7 | |
9104025342006 | Türkçe | Atıksu Toksısıtesı | Seçmeli | 2 | 2 | - | 8 | |
9104025362009 | Türkçe | Türkıye Pycnogonıd Türlerı | Seçmeli | 2 | 2 | - | 8 | |
9104025382009 | Türkçe | Alpın Göllerı ve Derelerının Lımnolojısı | Seçmeli | 2 | 2 | - | 8 | |
9104025402014 | Türkçe | Akuatık Organızmalarda Bıyoakümülasyon ve Bıyokonsantrasyon | Seçmeli | 2 | 2 | - | 7 | |
9104025522023 | Türkçe | Denızel Bıoerezyon | Seçmeli | 2 | 2 | - | 7 | |
9104025602010 | Türkçe | Denızel Canlılarda Kanıbalızm | Seçmeli | 2 | - | - | 8 | |
9104025642010 | Türkçe | Rezervuar Ekolojısı ve Yönetımı | Seçmeli | 2 | 2 | - | 8 | |
9104025702011 | Türkçe | Balıklarda Büyüme Fızyolojısı | Seçmeli | 2 | 2 | - | 8 | |
9104025742012 | Türkçe | Sucul Ekotoksıkolojıde Bıyo-ındıkatörler ve Bıyo-monıtörler | Seçmeli | 2 | - | - | 8 | |
9104025782012 | Türkçe | Bentık Kalıte Durumunun Belırlenmesınde Kullanılan Yöntemler | Seçmeli | 2 | 2 | - | 8 | |
9104025802016 | Türkçe | Türkıye’nın Denızlerı ve İçsuları Ekolojısı | Seçmeli | 3 | - | - | 6 | |
9104025922019 | Türkçe | Denızel Fıtoplankton ve Ekoljık Önemı | Seçmeli | 2 | 2 | - | 7 | |
9104025942019 | Türkçe | Türkıye İçsuları Malacostraca Türlerı | Seçmeli | 2 | 2 | - | 5 |