Türkiye’de ilk kez Biyokimya Bölümü 1978 yılında Kimya Fakültesi içinde “Biyokimya ve Biyokimya Mühendisliği Bölümü” olarak kurulmuştur. Üniversiteler Akademik Teşkilat Yönetmeliğinin 1982 yılında devreye girmesinden sonra Ege Üniversitesi Fen Fakültesi Kimya Bölümü içinde yer almış ve iki yılı Kimya Bölümü ile ortak “Biyokimya Ağırlıklı Kimyagerlik” Öğretim Programı şeklinde uygulanmıştır. 1996–1997 öğretim yılından itibaren Türkiye’de lisans düzeyinde 4 yıllık Biyokimya eğitimi veren ilk bağımsız bir bölüm olarak faaliyetini sürdürmektedir. Biyokimya; biyolojik sistemlerin organizasyon ve fonksiyonlarını moleküler düzeyde inceleyen bir bilim dalıdır ve pek çok bilim dalı ile yakından ilişki içindedir. Tasarlanan eğitim programı ile öğrenciye biyolojik bilimlere farklı bir perspektif ile bakış açısı kazandırarak diğer disiplinler ile biyokimya’nın bağlantısını kurabilmede modern bir yaklaşım getirmek hedeflenmiştir. Biyokimya Anabilim Dalında yürütülen Yüksek Lisans ve Doktora Programları ile öğrencilerin biyokimya ile ilgili alanlarda uzmanlaşmaları ve bu disiplindeki becerilerini geliştirebilmeleri sağlanmaktadır.
Programı başarı ile tamamlayan mezunlara Biyokimya alanında Yüksek Lisans Diploması verilir.
2 Yıl , 4 Yarıyıl
120 AKTS
TYYÇ-7
0512 Biyokimya
Tezli Yüksek Lisans
Yüksek lisans programına alınacak öğrenci kontenjanları, başvuru için gerekli belgeler, yapılacak sınav ve tarihi ile diğer koşullar Ege Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği (https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=24181&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5 ) ilgili madde hükümleri gereğince belirlenir. Anabilim Dalları tarafından kontenjanlar, varsa özel koşullar belirlenerek Üniversitemiz Senato onayı sonrasında Fen Bilimleri Enstitüsü web sayfasında ilan edilir.
Yatay geçiş yoluyla öğrenci kabulü Ege Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği (https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=24181&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5) ilgili madde hükümleri gereğince belirlenir ve uygulanır.
Yüksek Lisans Programı için Ege Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği (https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=24181&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5) ilgili madde hükümleri gereğince öğrenci öğretim planındaki tüm yükümlülükleri başarı ile tamamlamak ve her bir lisansüstü enstitü için Senato tarafından ayrı olarak belirlenen mezuniyet için gerekli diğer koşulları yerine getirmek durumundadır
Biyokimya Anabilim Dalında yürütülen Yüksek Lisans ve Doktora Programları ile öğrencilerin biyokimya ile ilgili alanlarda uzmanlaşmaları ve bu disiplindeki becerilerini geliştirebilmeleri sağlanmaktadır. Canlı yaşamı ile ilgili fizik, kimya, biyoloji gibi fen bilimleri, sağlık bilimleri, beslenme, çevre olayları ve bunun gibi konularda bilimsel ve teknolojik alanda gerekli katkıları yapabilecek, etkili ve verimli çalışma disiplini kazanmış, girişimcilik yetenekleri ile donatılmış insan gücünün yetiştirilmesinde lisansüstü eğitimin verilmesi programın temel hedefidir. Lisansüstü programlardaki tüm dersler bölüm öğretim üyeleri ve diğer bölümlerin öğretim üyeleri tarafından aktarılmaktadır. Eğitim planında zorunlu derslere ilave olarak öğrencinin tercihine göre uzmanlaşacağı alana uygun disiplinlerarası sunulan seçmeli dersler bulunmaktadır.
Biyokimya ile ilgili herhangi bir işte görev alacak lisansüstü dereceye sahip mezunlar farklı alanlarda çalışabilirler. Genel olarak mezunlarımız; gıda, ilaç, tıbbi ve kimyasal maddeler, tarım ilaçları, kozmetik ve deterjan sanayileri, fermantasyon teknolojisine dayalı sanayi kollarında, hastanelerde, üniversite, tıbbi, tarımsal ve çevre araştırma merkezlerinin rutin işlemler ve araştırma laboratuarlarında görev alabilirler. Bölüm mezunları belirtilen iş alanlarında; üretim proseslerinde veya prosesin gerektirdiği rutin kalite-kontrol analizleri, sağlıkla ilgili testler, yeni yöntem geliştirme çalışmaları ve bunların uygulanması aşamasında Biyokimyager olarak çalışırlar. Biyokimya’nın farklı dallar arasındaki bağlantıyı kurması nedeni ile iş alanlarının çeşitliliği ve yaygınlığı giderek artmaktadır. Ayrıca Biyokimya alanında akademik çalışmalar ve eğitim sürecine katılma imkânı mevcuttur.
Yüksek lisans programını başarı ile tamamlayan mezunlar , ALES sınavından geçerli notu almaları , İngilizce dil yetkinliğini sağlamaları koşuluyla gerek kendi alanlarında gerekse çok disiplinli alanlarında doktora programlarına başvurabilir ve mülakat sınavında başarılı olmaları halinde kabul edilirler.
Sınavlar ve geçme notları ile ilgili olarak Ege Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ve Ege Üniversitesi Ölçme ve Değerlendirme Esasları Yönergesi uygulanmaktadır. Ders değerlendirme kriterleri, o dersi veren öğretim üyesi (üyeleri) tarafından tanımlanır ve bilgi paketinde yer alan Ders Tanıtım Formunda verilir.
Yüksek Lisans tezinin sonuçlanması Ege Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği (https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=24181&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5) ilgili madde hükümleri gereğince belirlenir ve uygulanır.
Tam Zamanlı
Bölüm Başkanı : Cenk SELÇUKİ, Prof. Dr. Tel : +90 232 3115426 e-mail: cenk.selcuki@ege.edu.tr AKTS Koordinatörü; Serap EVRAN Tel : +90 232 3112304 e-mail: serap.evran@ege.edu.tr Adres/İletişim : Ege Üniversitesi, Fen Fakültesi, Biyokimya Bölümü, 35100 Bornova-IZMIR/TURKEY http://biyokimya.ege.edu.tr Tel/Fax: +90 232 3438624 e- mail: biyokimya@mail.ege.edu.tr
Biyokimya Bölümü bünyesinde öğrenci laboratuvarı ve soğuk odanın yanısıra Biyoteknoloji, Protein/Enzimoloji, Protein Mühendisliği ve Polimer/Nanoteknoloji Araştırma Laboratuvarları bulunmaktadır. Bölüm’de 11 tam zamanlı profesör, 4 Doçent, 2 Dr. Öğr. Üyesi, 2 Dr. Öğretim Görevlisi, 1 Öğretim Görevlisi ve 4 Araştırma Görevlisi bulunmaktadır. İnterdisipliner yapısı gereği farklı fakültelerinin öğretim üyelerinden destek alınmaktadır.
1 | Biyokimya ile ilgili bilgileri kullanarak spesifik araştırma alanlarına uygulayabilme ve geliştirebilme |
2 | Biyokimya ile ilgili alanlarda problem saptama, çözüme yönelik hipotez kurma, hesapsal ve deneysel yöntemler ile hipotezi çözme becerisi kazanabilme |
3 | Seçtiği alanda araştırma yapabilme, deneme desenlerini oluşturabilme, tasarladıkları denemeleri gerçekleştirebilme, veri toplayabilme ve analiz edebilme, sonuçları yorumlayabilme ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
4 | En az 1 yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilme; yaptığı çalışmalar veya hazırladığı ödevlerde yabancı yayınları kullanabilme bilgi ve becerisi kazanabilme |
5 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana uyarlayabilme. |
6 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği ve bunu gerçekleştirebilme |
7 | Toplumsal duyarlılığa ve etik değerlere uyma bilincine sahip olabilme. |
1. Dönem | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
9101035011998 | Türkçe | İlerı Bıyokımya | Zorunlu | 3 | - | - | 6 | |
BIK-SG-YL-G | Türkçe | Bıyokımya Seçmelı Grup YL Güz | Seçmeli | - | - | - | 18 | |
FENETKFEN2021 | Türkçe | Bılımsel Araştırma Teknıklerı ıle Araştırma ve Yayın Etığı | Zorunlu | 2 | - | - | 4 | |
Toplam | 5 | 0 | 0 | 28 | ||||
2. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
BİK-SG-YL-B | Türkçe | Bıyokımya Seçmelı Grup Yüksek Lısans Bahar | Seçmeli | - | - | - | 24 | |
FENYLSEM | Türkçe | Semıner | Zorunlu | - | - | - | 6 | |
Toplam | 0 | 0 | 0 | 30 | ||||
3. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
YLTEZ591 | Türkçe | Tez Çalışması | Zorunlu | - | - | - | 26 | |
YLUAD591 | Türkçe | Uzmanlık Alan Dersı | Zorunlu | - | - | - | 4 | |
Toplam | 0 | 0 | 0 | 30 | ||||
4. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
YLTEZ592 | Türkçe | Tez Çalışması | Zorunlu | - | - | - | 26 | |
YLUAD591 | Türkçe | Uzmanlık Alan Dersı | Zorunlu | - | - | - | 4 | |
Toplam | 0 | 0 | 0 | 30 | ||||
BIK-SG-YL-G - Biyokimya Seçmeli Grup YL Güz | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
9101035031998 | Türkçe | Proteın Saflaştırılması ve Karakterızasyon | Seçmeli | 3 | - | 3 | 8 | |
9101035052005 | Türkçe | Enzımatık Analız Yöntemlerı | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9101035071998 | Türkçe | Metaloproteınler | Seçmeli | 2 | - | - | 8 | |
9101035091998 | Türkçe | Moleküler Evolüsyon | Seçmeli | 2 | - | - | 8 | |
9101035111998 | Türkçe | Bıyoteknolojıden Seçme Konular | Seçmeli | 2 | - | 2 | 8 | |
9101035132009 | Türkçe | Lıpıd Analızlerı | Seçmeli | 4 | - | 2 | 8 | |
9101035172015 | Türkçe | Endüstrıye Bıyokımyasal Bakış | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9101035192002 | Türkçe | Serbest Radıkallere Gırış | Seçmeli | 2 | - | - | 8 | |
9101035212004 | Türkçe | Bıyosensörler: Genel İlkeler ve Uygulamalar | Seçmeli | 2 | - | 3 | 8 | |
9101035252008 | Türkçe | Bıyolojık Sıstemlerde Moleküler Modelleme | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9101035272009 | Türkçe | Yeşıl Kımya ve Bıyokatalız | Seçmeli | 4 | - | - | 8 | |
9101035292010 | Türkçe | Proteın Mühendıslığınde Yönlendırılmış Evrım Uygulamaları | Seçmeli | 2 | - | - | 8 | |
9101035312010 | Türkçe | Yapay Organlar | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9101035332011 | Türkçe | Katalıtık Nükleık Asıtler | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9101035352012 | Türkçe | Kanser Bıyokımyası | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9101035392013 | Türkçe | Bıyoanalıtık Sıstemlerde Nanomateryallerın Uygulamaları | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9101035412014 | Türkçe | Polımerlerın Modıfıkasyonu Ve Bıyomoleküllerle Fonksıyonelleştırılmesı | Seçmeli | 3 | - | 3 | 8 | |
BİK-SG-YL-B - Biyokimya Seçmeli Grup Yüksek Lisans Bahar | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
9101035022005 | Türkçe | Nörobıyokımya | Seçmeli | 2 | - | - | 8 | |
9101035041998 | Türkçe | Gıda Analız ve Teknolojısınde Enzımler | Seçmeli | 2 | - | 3 | 8 | |
9101035062005 | Türkçe | Enzım Kınetığı | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9101035122003 | Türkçe | Sekonder Metabolıtler ve Üretımlerı | Seçmeli | 2 | - | 4 | 8 | |
9101035141998 | Türkçe | Fermentasyonun Modellendırılmesı | Seçmeli | 1 | - | 2 | 8 | |
9101035162005 | Türkçe | Gen Bıyokımyası | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9101035182004 | Türkçe | Mınyatırüze Bıyoanalıtık Sıstemler | Seçmeli | 2 | 2 | - | 8 | |
9101035202003 | Türkçe | Bıyoınformatık | Seçmeli | 2 | 2 | - | 8 | |
9101035222003 | Türkçe | Affınıteye Dayalı Yenı Bıyo-Ayırmalar | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9101035242004 | Türkçe | Hücre Temellı Bıyosensör Sıstemlerı | Seçmeli | 2 | 2 | - | 8 | |
9101035262008 | Türkçe | Tekstıl Bıyoteknolojısı | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9101035282013 | Türkçe | Organık Faz Bıyosensörler | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9101035322011 | Türkçe | Bıyolojık Sıstemlerde Metaller | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9101035342013 | Türkçe | Bıyokonjugat Hazırlama Teknıklerı | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9101035362013 | Türkçe | Terapötık Proteın Mühendıslığı | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9101035382013 | Türkçe | Terapötık Bıyomoleküller ve Tedavıdekı Kullanım Alanları | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9101035402017 | Türkçe | Moleküler Damgalanmış Polımerler ve Uygulamaları | Seçmeli | 3 | - | 3 | 8 | |
9101035422016 | Türkçe | Antımıkrobıyal Peptıdler: Bıyoteknolojık Üretım ve Uygulamaları | Seçmeli | 3 | 3 | - | 8 |